Alapanyagok gluténmentes étrendhez

Összeírtam egy listát azokról a hozzávalókról, amiket leggyakrabban használok az ételeim elkészítéséhez. Remélem, ezzel adhatok néhány ötletet – különösen a „friss” gluténérzékenyeknek – ahhoz, hogy a mentes alapanyagokat mire lehet használni. A listát folyamatosan frissíteni fogom.

Azoknál az élelmiszereknél, amelyeknél bizonyos márkát vagy márkákat részesítek előnyben, ezeket is megjelöltem.

Alapanyagok gluténmentes étrendhez

Lisztek:

Bambuszrostliszt:

Mivel lazító hatása van, hasznos hozzávaló a puha, magasabbra emelkedő tésztákhoz, mint például a kenyér (zsemle), a muffin vagy a piskóta.

Barnarizs-liszt:

Jól használható pl. rántott hús panírozásához, főzelékek sűrítéséhez.

Fehérrizs-liszt:

Ritkán szoktam használni, de ezeknél a sós-köményes rudacskáknál jól jött a köles kissé kesernyés ízének ellensúlyozására és a tészta porhanyósabbá tételére.

Gesztenyeliszt:

Nem olcsó hozzávaló, de nagy előnye, hogy a belőle készített tojás- és tejmentes piskóta másnap-harmadnapra is puha marad, akkor is, ha a hűtőben tartjuk. Jellegzetes, gesztenyés íze van. A gesztenyelisztet ajánlott hűtőben tartani, nehogy megromoljon.

Cirokliszt:

Rántott hús panírozásnál szép színt ad a húsnak. Jellegzetes íze miatt egyelőre csak rántott ételekhez szoktam használni, de fogok még vele kísérletezni.

Csicseriborsóliszt:

Nagyon jellegzetes íze van, ezért – én legalábbis – korlátozottan tudom használni. Megfelelően ízesítve viszont ízletes soccát (csicseriborsó lepény) készíthetünk belőle. Érdemes a hűtőben tartani, nehogy megavasodjon.

Hajdinaliszt:

Mivel jól nyújthatóvá, formálhatóbbá teszi a tésztákat, palacsintát, illetve nokedlit készítettem belőle. Ha nagyobb mennyiségben használjuk, barnás színű lesz a tésztánk.

Kölesliszt:

Ebből készítem a zsemléimet, de használom a nokedlihez, a sós-köményes rudacskákhoz és a sütőtökös muffinhoz is. Áfonyás pitét is készítettem belőle. Jól illik a burgonyás tésztákba, mint pl. a krumplis lángos vagy a szilvás gombóc. Előfordul, hogy a különböző márkájú köleslisztek íze eltér egymástól. Volt olyan, amit kissé kesernyésebbnek éreztem a többinél. Általában ezt vagy ezt használom. A köleslisztet is érdemes hűtőben tárolni.

Nyílgyökérliszt:

Én elsősorban pudingok készítésére, illetve főzelékek, szószok sűrítésére használom, tésztákba nem igazán. Ennek oka, hogy – szerintem – a nyílgyökérlisztnek van egy furcsa krétás illata, amit még a megsütött tésztából is ki szoktam érezni. A pudingoknál, főzelékeknél, amikbe csak kevés nyílgyökérlisztet teszünk, ez nem érezhető.

Tápiókakeményítő (tápiókaliszt):

Kenyérbe és más tésztákba kötőanyagként nagyon hasznos hozzávaló. Főzelékek sűrítéséhez is lehet használni, erről itt olvashatsz bővebben.

Útifűmaghéjliszt:

Lazító és puhító hatású, ezért sok tésztaételnél használom (pl. kenyér, muffin, pite, szilvás gombóc vagy nokedli). Vigyázni kell, hogy ne tegyünk túl sokat a tésztába, mert eléggé elveszi az ízeket. Kisebb-nagyobb mértékben (márkától is függ) barnásabb lesz tőle a tésztánk. Én ezt szoktam használni.

Darák, gabonák, pelyhek:

Barnarizs-dara:

Búzadara helyett használom, ezzel készítem a császármorzsát és a tejbegrízt.

Hajdina:

Választhatunk natúr vagy pirított hajdinát is. Én köretnek készítettem el.

Köles

Köretként és kásaként is fogyaszthatjuk. Nekem ez ízlett eddig a legjobban. Tartsuk a hűtőben, mert – akárcsak a kölesliszt – megavasodhat.

Quinoa:

Köretként fogyasztom, de reggelire is kiváló, pl. gyümölcsökkel, fahéjjal.

Zabpehely – apró szemű, más néven lágy fajta:

Kásának, illetve darált keksz helyettesítésére is hasznos hozzávaló. Ezt használtam a gesztenyeszívhez és a gluténmentes „Sport” szelethez is. Szilvás gombóc panírozásához is kiváló.

Zabpehely – nagy szemű:

Ezt az ún. overnight, vagyis egy éjszaka alatt, főzés nélkül készülő zabkásához, a zabtejhez és a granolához használom. Megpirítva pedig egy kásán nagyon finom, ropogós ízesítő.

Zabpehelyliszt:

Édes aprósüteményhez is használtam, de rántott hús panírozásánál barnarizs-liszt helyett is bevált.

Snackek, egyebek:

Puffasztott cirok:

Pattogatott kukorica helyett ajánlom azok számára, akik kukoricát sem fogyaszthatnak. Kicsit kisebbek a szemek, mint a kukoricáé, de szerintem az íze hasonlít rá.  

Pirított kókuszchips:

Kásák tetejére nagyon jó, ropogós kiegészítő.