Alapanyagok gluténmentes étrendhez

Összeírtam egy listát azokról a hozzávalókról, amiket leggyakrabban használok az ételeim elkészítéséhez. Remélem, ezzel segíthetek – különösen a “friss” gluténérzékenyeknek – abban, hogy milyen termékeket mire tudnak használni. A listát folyamatosan frissíteni fogom.

Azoknál az élelmiszereknél, amelyeknél bizonyos márkát vagy márkákat részesítek előnyben, ezeket is megjelöltem.

Alapanyagok gluténmentes étrendhez

Lisztek:

Bambuszrost liszt:

Kenyerekhez, zsemléhez és hasonlókhoz nagyon hasznos hozzávaló, mert lazítja a tésztát.

Barna rizsliszt:

Jól használható pl. panírozáshoz, főzelékek sűrítéséhez.

Fehér rizsliszt:

Ritkán szoktam használni, de ezeknél a sós-köményes rudacskáknál jól jött a köles kissé kesernyés ízének ellensúlyozására és a tészta porhanyósabbá tételére.

Gesztenyeliszt:

Nem olcsó hozzávaló, de nagy előnye, hogy a belőle készített tojás- és tejmentes piskóta másnapra, harmadnapra is puha marad, akkor is, ha a hűtőben tartjuk. Jellegzetes, gesztenyés íze van. A gesztenyelisztet ajánlott hűtőben tartani, nehogy megromoljon.

Cirokliszt:

Panírozásnál szép színt ad az ételnek. Jellegzetes íze miatt egyelőre csak rántott ételekhez szoktam használni, de fogok még vele kísérletezni.

Csicseriborsó liszt:

Nagyon jellegzetes íze van, ezért – én legalábbis – korlátozottabban tudom használni. Megfelelően ízesítve viszont ízletes soccát (csicseriborsó lepény) készíthetünk belőle. Érdemes a hűtőben tartani, nehogy megavasodjon.

Hajdinaliszt:

Mivel jól nyújthatóvá, formálhatóbbá teszi a tésztákat, palacsintát illetve nokedlit is készítettem belőle. Ha nagyobb mennyiségben használjuk, barnás színű lesz a tésztánk.

Kölesliszt:

Ebből készítem a zsemléimet, de használom a nokedlihez, és a sós-köményes rudacskákhoz és a sütőtökös muffinhoz is. Előfordul, hogy a különböző márkájú köleslisztek íze eltér egymástól, volt pl. olyan, amit kissé kesernyésebbnek éreztem a többinél. Általában ezt vagy ezt használom. Ezt a lisztet is érdemes hűtőben tárolni.

Nyílgyökérliszt:

Én elsősorban pudingok készítésére, illetve főzelékek, szószok sűrítésére használom, tésztákba nem igazán. Ennek az az oka, hogy – bár lehet, hogy csak én érzem – de a nyílgyökérlisztnek van egy furcsa krétás illata, amit még a megsütött tésztából is ki szoktam érezni. A pudingoknál, főzelékeknél, amikbe csak kevés nyílgyökérlisztet teszünk, ez nem érezhető.

Tápióka keményítő (tápióka liszt):

Kenyérbe és más tésztákba kötőanyagként nagyon hasznos hozzávaló. Főzelékek sűrítéséhez is lehet használni, erről itt olvashatsz bővebben.

Útifű maghéj liszt:

Mivel lazítja a tésztákat, és segít abban, hogy felemelkedjenek, kenyérhez, bagetthez és hasonlóhoz mindenképpen ajánlott, de tettem belőle egy keveset a nokedlitésztába is. Vigyázni kell, hogy ne vigyük túlzásba, mert eléggé elveszi az ízeket. Kisebb – nagyobb mértékben (márkától is függ) barnásabb lesz tőle a tésztánk. Én ezt szoktam használni.

Darák, gabonák, pelyhek:

Barna rizsdara:

Búzadara helyett használom, ezzel készítem a császármorzsát és a tejbegrízt.

Hajdina:

Választhatunk natúr vagy pirított hajdinát is. Én köretnek készítettem el.

Köles

Köretként és kásaként is fogyaszthatjuk. Nekem ez ízlett eddig a legjobban. Tartsuk a hűtőben, mert – akárcsak a kölesliszt – megavasodhat.

Quinoa:

Köretként fogyasztom, de reggelire is kiváló,pl. gyümölcsökkel, fahéjjal.

Zabpehely – apró szemű, más néven lágy fajta:

Kásának, illetve darált keksz helyettesítésére is hasznos hozzávaló. Ezt használtam a gesztenyeszívhez és a gluténmentes „Sport” szelethez is.

Zabpehely – nagy szemű:

Ezt az ún. overnight, vagyis egy éjszaka alatt készülő zabpelyhes reggelihez, a zabtejhez és a granolához használom. Megpirítva pedig nagyon finom, ropogós ízesítő kásákhoz.

Zabpehelyliszt:

Édes aprósüteményhez is használtam, de panírozásnál barna rizsliszt helyett is bevált.

Snackek, egyebek:

Puffasztott cirok:

Pattogatott kukorica helyett ajánlom azok számára, akik kukoricát sem fogyaszthatnak. Kicsit kisebbek a szemek, mint a kukoricáé, de szerintem az íze hasonlít rá.  

Pirított kókuszchips:

Kásák tetejére nagyon jó, ropogós kiegészítő.