Granola házilag

Mi is az a granola? Tulajdonképpen sült müzli, amit pl. joghurtba keverve vagy növényi tejjel felöntve ízletes reggelit illetve desszertet készíthetünk.

A boltban vásárolható granola helyett magunk is összeállíthatjuk a saját, házi verziónkat, amit ízlésünknek illetve étel intoleranciánknak megfelelően ízesíthetünk.

Granolát készíteni könnyű! Három fő összetevője van, ezek adják az alapot:

  • nagy szemű zabpehely
  • folyékony édesítő (általában méz)
  • olaj (legtöbbször kókuszolaj)

Ehhez jönnek az ízesítők: magvak, aszalt gyümölcsök, fahéj, vanília stb.

Néhány jó tanács a granolakészítéshez:

Granola házilag
  • Az aszalt gyümölcsök a sütőben még jobban kiszáradnak és kihűléskor megkeményednek, ezért csak akkor szórjuk őket a granolára, miután azt kivettük a sütőből.
  • A mazsolát sokan be szoktuk áztatni, mielőtt az ételbe tesszük. Granolánál viszont, ha pirítás után beáztatott (megtörölgetett) mazsolát keverünk bele és így tároljuk, másnapra megpuhul a zabpehely. Ezért azt ajánlom, hogy a beáztatott vagy megmosott mazsolát csak közvetlenül fogyasztás előtt adjuk hozzá.
  • Ha kókuszchipset szeretnénk használni, csak a pirítás után szórjuk a granolánkra, mert a sütőben elégne, mire a zabpehely megpirul. Vásárolhatunk eleve pirított vagy natúr kókuszchipset is. Ha az utóbbit házilag szeretnénk megpirítani, akkor sütőpapírral bélelt tepsin egy rétegben terítsük szét, majd 170°C-on 2-3 percig pirítsuk.

Én most egy egyszerű, fahéjas-mandulás granolát hoztam Nektek:

Hozzávalók (kb. 1 lapos tepsinyi mennyiséghez):

200 g nagy szemű, gluténmentes zabpehely

200 g mandula (héj nélküli mandulával nem olyan finom, inkább a héjasat ajánlom)

70 ml méz

70 ml olvasztott kókuszolaj

1 csipet só

2 csapott mokkáskanál fahéj

Elkészítés:

  1. A sütőt előmelegítjük 170°C-ra. Egy lapos tepsit kibélelünk sütőpapírral.
  2. A mandulát durvára vágjuk.
  3. A zabpelyhet összekeverjük a mandulával, a fahéjjal és a sóval. (A vágás során keletkezett kis mandulaforgácsokat nem szoktam beletenni a granolába, nehogy megégjenek a sütőben.)
  4. A kókuszolajat és a mézet összeöntjük, majd forrásig melegítjük.
  5. A folyékony keveréket a szárazhoz adjuk, majd gyors mozdulatokkal összeforgatjuk, hogy mindenütt befedje.
  6. A keveréket egy rétegben elterítjük a tepsin. Én szeretem, ha kisebb csomók vannak a granolában, ezért keverés után egy kanál hátuljával lenyomkodom.
  7. 170°C-on, a középső rácson, alul-felül sütéssel aranybarnára sütjük. Ez kb. 15 percig tart. Sütés közben ötpercenként átkeverjük, hogy egyenletesen piruljon, illetve, hogy meg ne égjen. Eleinte lassabban pirul, később viszont elég gyorsan meg tud égni, ezért gyakran nézzünk rá. Aki szereti, ha csomósabb a granola, minden keverés után nyomkodja le.
  8. Kivesszük a sütőből, és hagyjuk teljesen kihűlni (kb. 45 perc). Amikor kivesszük, még nedvesebb állagú a granola, kihűlés közben lesz szárazabb, és másnapra is szikkad még egy kicsit.

Légmentesen zárható edényben tároljuk.

„Sport szelet” házilag

Gluténmentes Sport szelet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük